2019. december 27., péntek

Élménybeszámoló: Ilyen volt a Csillagszóró Könyvkarácsony 2019-ben




A Csillagszóró Könyvkarácsony az Aranymosás Irodalmi Válogató kapcsán indult néhány éves kezdeményezés, amit a Könyvmolyképző Kiadó szervez. Könyvbemutatók, dedikálások váltják egymást. Az érdeklődők megismerhetik a kiadó új szerzőit, és találkozhatnak a régi kedvencekkel is. De, ami a legfőbb: megismerhetik a legújabb megjelenéseket, találkozhatnak a kiadó munkatársaival és íróival.

Az eddigi évek programjait is figyelemmel kísértem, de az idei volt az első, amin ténylegesen részt vettem. Leginkább a meseírók, On Sai és a kiadó új szerzői, Amira Stone és Hercz Júlia bemutatóit vártam, de értek kellemes meglepetések, és eddig általam kevéssé ismert írók is bekerültek a látókörömbe, akiknek ezentúl érdemes lesz követnem a munkásságát.

 A bejegyzésben szereplő képek a sajátjaim.




December 21.

10:30 Amira Stone és Hercz Júlia könyvbemutatója

Képen balról jobbra: Amira Stone, Hercz Júlia és a moderátor: Róbert Katalin

A kiadó két új szerzőjével kezdődött a nap. Amira Stone a Kitaszítottakkal a hetedik, Hercz Júlia az Arany és Ónix-szal a nyolcadik Aranymosás Irodalmi válogató felfedezettje. Mindketten az általuk megálmodott fantasy világot mutatták be, de míg előbbi egy teljesen kitalált világban játszódik, és inkább a fiatalabb korosztálynak szól, addig az utóbbi a felnőtteket megcélzó urban fantasy világ, ami a 19. századi Angliába repíti vissza az olvasót. Azonban mindkettőben közös pont, hogy a főszereplők nehezen vállalják fel a sors által rájuk kimért feladatukat. A moderátor, Róbert Katalin, szerkesztő-író jól rávilágított kérdéseivel a közös pontokra és a különbségekre, így egy gördülékeny, jó hangulatú beszélgetést élvezhettek a program elejére érkezők. A két szerző is állta a sarat, bár szerintem Júlia idegesnek tűnt az elején, amit Amira lazasága és Katalin könnyed beszélgetésvezetése idővel szerencsére feloldott, így a végére már semmi sem érződött belőle. Ennek megfelelően a dedikálás a kávézóban teljesen felszabadult hangulatban zajlott. Hercz Júlia írónő mindenkinek apró ajándékkal készült az aláírás mellé, és vaníliás kiflivel, ami nagyon finom volt.



11:30 On Sai könyvbemutatója

Képen balról jobbra: Mihóczy Mercédes moderátor és On Sai
 
On Sai-nak ebben az évben két könyve is megjelent, az Artúr, ami a Szivárgó Sötétség sorozat harmadik része, és az Álruhában, ami egy új sorozat, a Vágymágusok első kötete, így az elején féltem tőle, hogy az ő beszélgetése túlzsúfolt lesz, de szerencsére nem így történt. Az írónő nagyon jó előadó, így a moderátorral, Mihóczy Mercédesszel (Deszy Könyvajánlója blog), főleg a bemutató Artúrról és Szivárgó Sötétség sorozatról szóló részében olyan „fanservice-t” kerekítettek a beszélgetésből, ami az egészet az egyik legjobb könyvbemutatóvá tette, amin valaha részt vettem. Az egész közel egy óráról elmondható, hogy a humor dominált, és a közönség többszöri bevonásával interaktív volt az egész beszélgetés. A dedikálás során válthattam néhány szót az írónővel, amit nagyon köszönök, meg az írással és blogolással kapcsolatos biztatást is.



12:30 Eszes Rita könyvbemutatója

Képen balról jobbra: Novák Vica moderátor és Eszes Rita

Eszes Rita Perkák könyvbemutatójának csak a végére értem oda, de annyit az utolsó pár válaszból is sikerült leszűrnöm, hogy az Illangók sorozat háttérvilága nagyon érdekes, és most már biztosan sort fogok keríteni a sorozatra. A dedikáláson az írónő mosolygós volt és nagyon közvetlen, emellett apró ajándékkal is kedveskedett az olvasóinak.



13:30 Róbert Katalin könyvbemutatója

Képen balról jobbra: Kozma Réka moderátor és Róbert Katalin

Róbert Katalin a Keresd az igazit! című könyvét mutatta be, ami egy új fantasy sorozat, a Lélekfény első kötete. A szerző munkásságát még fanfiction-író korából ismerem, és már akkor is erős volt a háttérvilág építésében és a hangulatteremtésben, ami a személyiségéből adódik. Amilyen határozott volt moderátorként, annyira az szerzőként is. Gördülékenyen válaszolt Kozma Réka kérdéseire, mind a világot, mind a karaktereit illetően, így a beszélgetés végére egy határozott kép alakult ki bennem a történettel kapcsolatban, ami kitűnő ajánlólevél volt a számomra.



14:30 Gyöngyfüzér antológia bemutatója

Képen balról jobbra: Chiara, Eszes Rita, Hercz Júlia, Bessenyei Gábor, Okváth Anna, Bálint Erika, Greff Magdi, V. K. Bellone


A Gyöngyfüzér antológia bemutatójára nagyon kíváncsi voltam, mert szeretem a novellákat, akkor meg különösen, ha az egy már létező világban játszódik, bővíti ki azt. Ezen válogatás szerzői ugyanis arra vállalkoztak, hogy a saját maguk által megalkotott történetekhez új elemeket, nézőpontokat, történetszálakat tegyenek hozzá. Közülük kilencen – Chiara, Eszes Rita, Hercz Júlia, Bessenyei Gábor, Okváth Anna, Bálint Erika, Greff Magdi, V. K. Bellone és Róbert Katalin vettek részt a válogatás bemutatóján. Itt is Kozma Réka moderált, így szerkesztőként kérdéseivel mélyen belement a művek keletkezésének körülményeibe, vagy éppen abba, hogy miért egy adott karakter szemszögéből íródott az adott novella. Ezek a plusz információk még jobban meghozták a kedvemet a szerzők könyveihez, így tökéletesen elérte a célját.

Képen balról jobbra: Chiara, Eszes Rita, Hercz Júlia, Okváth Anna, Bessenyei Gábor, V. K. Bellone, Greff Magdi, Róbert Katalin, Bálint Erika


15:30 Bálint Erika könyvbemutatója

Képen balról jobbra: Bálint Erika és a moderátor Kunos Anna

Bálint Erika már az Adj esélyt! megjelenésekor felkeltette az érdeklődésemet, amit a most megjelent A nap csókja csak fokozott, így nagy érdeklődéssel vártam a könyv bemutatóját. Az már rögtön az elején feltűnt, hogy a könyveivel az idősebb korosztályt célozza meg, és szétnézve a teremben a közönség is igazolta ezt a feltevésemet. Aminek nagyon örültem, mert a kiadó könyvei inkább fiatalabbaknak szólnak, és jó, hogy egy érettebb hang is színesíti a kínálatot. Emellett a tárgyalt témák is aktuálisak, és mindenkihez szólnak, így sokféle olvasó megtalálhatja a könyveiben, amit szeretne, vagy amit keres egy történetben. Bálint Erika volt az is, akivel, legalábbis a beszélgetésben kitértek rá a szép, lírai mondatai kapcsán, részben áteveztünk a szórakoztató irodalomból a szépirodalom felé. Ezzel a kérdésével a moderátor Kunos Anna jól át is vezette a beszélgetést a következő szerzőhöz, ami jól összekötötte a két beszélgetést.



16:30 Cselenyák Imre könyvbemutatója

Képen balról jobbra: Cselenyák Imre és a moderátor Kunos Anna

És jött Cselenyák Imre, akinek eredetileg nem terveztem ott maradni a könyvbemutatóján, de aztán mégis ott ragadtam. Milyen jól tettem! Nehezen tudom kifejezni szavakkal, hogy mennyire jó élmény volt, de megpróbálom érzékeltetni. Kevés olyan íróval találkoztam eddig, aki ekkora szenvedéllyel és szeretettel viszonyult volna a regénye tárgyához, ebben az esetben Arany János életéhez, mint Cselenyák Imre. Minden szavából csak úgy áradt a tisztelet és az odaadás. És ahogy megfogalmazta: „Arany János testesíti meg azt, ami jó a magyarokban.” Tulajdonképpen e köré a mondat köré épült az egész beszélgetés, és Kunos Anna moderátorként jó társa volt ebben a szerzőnek. Eddig is érdeklődtem a szerző könyvei iránt, de ez a könyvbemutató most még nagyobb löketet adott.



17:30 Aranymosás Irodalmi Klub

A Csillagszóró Könyvkarácsony első napjának utolsó programja az Aranymosás Irodalmi Klub volt, aminek volt egy rövid hivatalos, és egy hosszabb kötetlen írástechnikai beszélgetés része, ami félig-meddig írástechnikai előadás hangulatot vett, de így is élveztem, és nagyon tanulságos volt.

Az elején kiderült, hogy kiket válogattak be az év YA és NA kötetébe, aztán megtörtént az íróiskolás oklevelek kiosztása, ahol én is átvehettem a Szövegboncnok kurzus elvégzéséért járót. Jó érzés volt számomra, hogy ilyesmire is gondolt a kiadó.


A hivatalos rész után elkezdődött a kötetlenebb beszélgetés, ám mivel nem teljesen sikerült közelebb hozni egymáshoz az összes írót (egyik enyhén introvertált jelen), így az elején kicsit írástechnikai előadás érzete volt az egésznek, de aztán, ahogy Varga Bea oldotta a hangulatot, a végére sokkal lazább lett. Összességében egy feledhetetlen kvázi „brainstorming” volt számomra, amiből remélem, sokat tudok majd hasznosítani később.

Különösen nagy öröm volt számomra, hogy beszélgethettem Kunos Anna szerkesztőgyakornokkal, aki a Teremtés című novellámat szerkesztette, ami az Aranymosás oldalon is olvasható, így személyesen is megismerhettem egy kicsit.



December 22.

Nagyon vártam a Csillagszóró Könyvkarácsony második napját is, mert nagyon szerettem volna találkozni a Könyvmolyképző Kiadó meseszerzőivel, akiket a történeteiken keresztül már részben megismertem. Mindig izgalmas megtudni, milyen a történet mögötti ember, és ez számomra a meséknél különösen igaz.

10:45 Novák Vica, Deme László és Bodor Attila karácsonyi dedikálása

Izgatottan vártam a három szerző dedikálását, mert végre személyesen is találkozhattam velük. Kicsit elszomorított, hogy én voltam az egyedüli, aki aláíratott velük, bár mindhármukkal két-két könyvet is, így egyikük sem maradt dedikálandó könyv nélkül. A helyzetből kihoztuk a legjobbat, mert majdnem háromnegyed órás beszélgetés kerekedett a dologból, ami nagyon jó hangulatban zajlott. A szavukkal élve: „Jöjjek legközelebb is!” Erre csak azt tudtam válaszolni, hogy: „Ha tudok, mindenképp!”Ilyen kedves invitálásnak nehezen tudok ellenállni. Ha lesz dedikálásuk, akkor nagy valószínűséggel ott leszek.



11:30 Több mint mese! – Ismeretterjesztés a gyerekkönyvekben: Ecsédi Orsolya, Tóth Eszter, Kántos Kata és Lovranits Júlia könyvbemutatója

Képen balról jobbra: Ecsédi Orsolya, Tóth Eszter, Kántor Kata és Lovranits Júlia

A jó hangulatú dedikálás után jött számomra a nap fénypontja, Ecsédi Orsolya, Tóth Eszter, Kántor Kata és Lovranits Júlia legújabb könyveinek bemutatója. Orsolyának és Júliának már az előző könyveit is nagyon szerettem, így ezeket is nagyon vártam (sajnáltam, hogy a Bajban az öreg tölgy még nem érkezett meg az Alexandrába addig, amíg ott voltam). Tóth Eszter és Kántor Kata pedig új felfedezettek a számomra. Utóbbinak a bemutató után nagyon kíváncsi lettem a könyveire, így valamikor biztosan be fogom szerezni őket.

Mind a négy szerző könyveire jellemző, hogy a szórakoztatás mellett a szakterületüknek megfelelő információkat adnak át a műveikben. Ecsédi Orsolya író-költőként a verseket és azok szeretetét, Tóth Eszter dietetikusként a táplálkozás témakörét, Kántor Kata a rendőrként szerzet tapasztalatait, és Lovranits Júlia biológus-madarászként a természet szeretetét és a környezetvédelem fontosságát. Jó volt kicsit belelátni a műveik keletkezésének folyamatába, de különösen azt végigélni, ahogy ezt átadták a közönségnek. A bemutató, akárcsak a meséik jó élmény volt kicsiknek és nagyoknak egyaránt.




Összességébe ez a két nap a Könyvmolyképző Kiadóval és szerzőivel egy intenzív és interaktív élmény volt. Sok írói világot, gondolkozást és személyiséget ismerhettem meg, amik közelebb hozták hozzám ezeket a szerzőket. Remélem, hogy jövőre is részem lehet ebben az élményben.

Szerzeményeim az eseményről:

Könyvjelzők



Könyvek





----

Köszönöm, hogy végigolvastad a bejegyzést! Ha tetszik, amit itt találsz, feliratkozhatsz a blog rendszeres olvasói közé, illetve követhetsz e-mailen is, hogy ne maradj le a további bejegyzésekről. További tartalmakat találhatsz Facebookon, Instagramon és Twitteren is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése