2020. július 24., péntek

Interjú Tóth Eszterrel


Tóth Eszter a 8. Aranymosás Irodalmi Válogatón tűnt fel Pöttöm Pötty és az Ízek Birodalma című meséjével (ITT írtam a könyvről), amelyben fontos szerepet játszanak a különböző táplálékfajták, az egészséges táplálkozás. Mai interjúmban többek közt erről és jövőbeli terveiről kérdeztem a szerzőt.

A szerzőről:

Szentendrén született és jelenleg is ott él, dolgozik és alkot. 2014-ben végzett a Semmelweis Egyetem dietetikus szakirányán, 2016-ban pedig Táplálkozástudományi Msc diplomát szerzett. Jelenleg a prevenció és egészségfejlesztés területén dolgozik.

Az írás mindig is az élete része volt, első meséjét négyévesen diktálta le édesanyjának. Tudatosan néhány éve kezdett el foglalkozni az írással, elvégzett több írókurzust és tagja az Apolló Tintafoltjai írói körnek. Jó pár novellapályázaton ért el helyezést, Szívvel, lélekkel című novellája 2018-ban jelent meg a Meghitt pillanatok karácsonyi antológiában. Első mesekönyve a VIII. Aranymosás Irodalmi Válogatón tűnt fel.

Írói oldal: https://teszteriroiblogja.blogspot.com
Facebook oldal: https://www.facebook.com/teszteriroiblogja



- Mikor határoztad el, hogy meseírásba kezdesz?

Írni már nagyon régóta írok, de Pöttöm Pötty előtt inkább regényekben gondolkoztam. Az egyetem elvégzése után egyre gyakrabban foglalkoztatott hogyan lehetne a kicsikkel legkönnyebben megismertetni az egészséges táplálkozást, de a konkrét írásra csak akkor került sor, mikor 2018-ban átestem egy elég komoly írói válságon. Ebből úgy tudtam kilábalni, hogy valami egész másba kezdtem, és ez volt a meseírás.

- Miért pont az ételek lett a történeted témája?

A szakmámból adódott, dietetikus a végzettségem és mindig is úgy gondoltam a helyes táplálkozást nem lehet elég korán kezdeni. Mi más lehetne alkalmasabb erre, mint a mese?

- A 8. Aranymosás Irodalmi válogatón tűntél fel a meséddel, a Pöttöm Pötty és az Ízek Birodalmával. Mi adta meg a löketet ahhoz, hogy beküld a pályázatra?

Ez már sokadik löket volt, összesen négyszer indultam az Aranymosáson, és bátran elmondhatom, hogy a pályázat minden lépcsőfokát megjártam. Az első alkalommal (2015-ben) ki sem kerültem, most negyedik alkalommal pedig eljutottam a végéig. Nem adtam fel, mert úgy gondolom kezdő íróként pályázatok során van a legtöbb esély bejutni egy kiadóhoz.

- Decemberben a Csillagszóró Könyvkarácsonyon tartott könyvbemutatón elmesélted, hogy dietetikus a szakmád. Mennyire volt nehéz gyerek kompatibilisre ültetni az ismeretanyagot?

Bevallom, nem volt egyszerű. Meg kellett találni azt a szintet, ami a kicsiknek is hasznos információkat nyújt, ugyanakkor nem lesz a meséből tankönyv. Ezt egyes élelmiszercsoportoknál könnyebb, másoknál nehezebb volt megtalálni. Húsország történetén például legalább két hetet gondolkoztam, míg Zöldség- és Gabonaország meséje csak úgy kipattant a fejemből.

- Ha már ételek, melyik a kedvenc tápanyagcsoportod és miért pont az?

Mivel nyár van és a kertünkben roskadoznak a gyümölcsfák most épp a gyümölcsöket mondanám, de már a saját paradicsom termést is alig várom, szóval nálam szezonális, épp mit szeretek legjobban. De alapvetően a kiegyensúlyozott táplálkozásban hiszek, tehát mindenből rendszeresen fogyasztok.

- Melyiket tartod kerülendőnek?

Ha a kerülendőt úgy értjük, hogy tiltólistás, akkor egyiket sem. Egy egészséges ember nyugodtan fogyaszthat minden tápanyagcsoportból, szerintem a kulcsszavak a változatosság és a mértékletesség. Amelyik élelmiszercsoportból ritkábban érdemes fogyasztani, az amit Pöttöm Pötty is megtanult: az édességek. A hivatalos ajánlás szerint édességet heti egyszer fogyasszunk, szerintem ez jó megoldás, hisz így nem is fosztjuk meg magunkat és nem is visszük túlzásba.

- A Kalandra fel! meseantológiában két történeted, a Pöttöm Pötty és a titkos hozzávaló és a Brokkoli és Fokhagyma jelent meg. Előbbi az Ízek Birodalmához kapcsolódik, utóbbi önálló történet. Pályázat útján kerültél be a kötetbe vagy felkértek, hogy írjál történeteket bele? Mi adta az ötletet a mesékhez?

Mikor a Kalandra fel! pályázatot kiírták akkor még nem dőlt el Pöttöm Pötty sorsa, így Brokkoli és Fokhagymát én is a pályázat keretein belül küldtem be, utána kért fel a kiadó, hogyha van ötletem örülnének egy Pöttyöm Pöttyös mesének. Hogy mi adta az ötletet? Ez jó kérdés, a Brokkoli és Fokhagymánál mindenképp olyan ételekről szerettem volna írni, amik nem annyira népszerűek a gyerekek körében és mi lenne utáltabb zöldség, mint a brokkoli? Pöttöm Pöttynél pedig mindenképp olyan mesét szerettem volna, amiben Pötty anyukája is megjelenik, hisz az eredeti mesében csak említés szintjén van jelen.

- Tervezel-e még történeteket a Pöttöm Pötty univerzumban? Ha igen, hosszabb lélegzetűt vagy rövidebb történeteket?

Hogyne! Még legalább három mesekönyvnyi történet van a fejemben Pöttöm Pöttyel és persze Züzükével. Szerencsére a táplálkozás olyan változatos témakör, hogy bőven van miből válogatni. Egyelőre további mesekönyvekben gondolkozom, kis önálló történetek most nincsenek a fejemben, de ez bármikor változhat.

- Az táplálkozáson, tápanyagokon kívül milyen témák foglalkoztatnak még?

A meséknél jelenleg nincs más téma tervben, bár másik szívügyem az örökbefogadás is időről-időre beférkőzik a gondolataim közé. Régebben írtam már erről, egy tíz éves kislánnyal a főszerepben, akinek a szemén át végigkísérhetjük az örökbefogadás menetét. Ez a történet egyelőre a fiókomban pihen, de még előfordulhat, hogy egy nap előkerül onnan.
Mivel regényeket is írok, ott már jóval szélesebb választékból dolgozom, most épp a mese újragondolások a kedvenc témaköröm.

- Tervezel-e valamikor idősebb gyerekeknek vagy felnőtteknek írni?

Igen, most is egy YA könyvön dolgozom, még nem tudom mi lesz a sorsa, de nagyon szeretném idén befejezni. Olvasni és írni is ifjúsági és YA könyvet szeretek legjobban, szeretem a témákat, a karaktereket és a humort, amik ezekre a könyvekre jellemzők. Ennél idősebb korosztálynak egyelőre nem tervezek írni, persze sose lehet tudni mit hoz a jövő.

- Van jelenleg tervben új meséd? Ha nem titok, elárulnál róla valamit?

Ha minden jól megy, idén érkezik Pöttöm Pötty új meséje, a Pöttöm Pötty és a Folyadék Szörny. Ebben a mesében Pöttöm Pötty Folyadék Királyságba utazik, ahol Züzüke ismét bajt kevert. Nagyon élveztem megírni, így remélem, hogy a gyerekeknek és szülőknek is tetszeni fog.

Köszönöm a válaszokat!





----

Köszönöm, hogy végigolvastad a bejegyzést! Ha tetszik, amit itt találsz, feliratkozhatsz a blog rendszeres olvasói közé, illetve követhetsz e-mailen is, hogy ne maradj le a további bejegyzésekről. További tartalmakat találhatsz Facebookon, Instagramon és Twitteren is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése